VERKSAMHETSIDÈ OCH VÄRDEGRUND

Tanne Hästförening (THF) ska erbjuda medlemmar möjlighet att umgås med hästar samt utveckla sin hästkunskap. THF bedriver utbildning inom sporten för hästens och medlemmens bästa genom gemensamma träningar, ungdomsverksamhet samt tävlingsverksamhet. Verksamheten är bred med hög kvalitet, från nybörjare till mer avancerad nivå. Våra ledord är säkert, föredömligt och engagerande.

Hästen

Vi hanterar hästarna på ett för hästen logiskt sätt, för att minska stress och öka trygghetskänsla hos både hästen och människan. Vi är tydliga i kroppsspråket och att slå eller bestraffa hästen är förbjudet.

Social samvaro

Vi verkar för att ha en gemenskap byggt på tillit, ärlighet och förtroende. Vi uppmuntrar och stöttar varandra samt accepterar varandras olikheter

Stallet

När vi besökt anläggningen ser vi till att lämna den i det skick den var i när vi anlände eller ännu bättre.

Verksamhet

Alla får fritt utöva valfri ridsportgren så länge som den inte är farlig för häst eller människa.

Deltagande

Alla med goda avsikter är välkomna på anläggningen och att delta i föreningens aktiviteter

KRISPLAN

1. En olycka eller kris inträffar.
  2. Ring 112 vid akut olycka eller personskada och följ råden i ”första hjälpen”
  3. Kontakta första namn i krisgruppen (styrelsen) Maria Bengtsson 073-8181901
  4. Krisgruppen samlas eller har telefonkontakt
  5. Krisgruppen sammanfattar läget och fördelar arbetsuppgifter.
  6. Den som tar emot inkommande samtal informeras och instrueras.
  7. Beroende på vad som hänt kontaktas polis, sjukhus, präst och anhöriga.
  8. Krisgruppen sammanfattar läget med jämna mellanrum.
  9. Media kontaktas eventuellt.
  10. Information ges till medlemmar
  11. Praktiska angelägenheter ordnas.
  12. Fortsatt information, stöd och hjälp till anhöriga och vänner

Listan anpassas till föreliggande behov.
Nedan följer en kort förklaring till punkterna.

1. Tänk på att dödsolyckor och allvarliga incidenter ska anmälas till Arbetsmiljöinspektionen.
  2. Via SOS Alarm får man hjälp från brandkår, polis, ambulans och präst.
  3. Kontakta i första hand nr 1 på listan, om man inte får svar hos den första så kontakta någon annan i krisgruppen
  4. Krisgruppen samlas i huvudstallbyggnadens entré.
  5. Det är av yttersta vikt att vi har rätt information om olyckan. Det är alltid bra att diskutera eventuella åtgärder inom gruppen i en stressituation. En ledare utses. Dagbok förs över den information vi får och de beslut vi fattar och åtgärder vi vidtar. Dagboken kan vara värdefull i polis- och försäkringsutredning, och även en erfarenhet att dra lärdom av inför kommande kriser. Kontakter med anhöriga noteras.
  6. Enbart samtal som rör krisen skall kopplas till krisgruppen. Pressansvarig har ansvaret för kontakt med media.
  7. En persons dödsfall är normalt polis som åker hem till de anhöriga och lämnar dödsbudet muntligen. Normalt bör aldrig föreningen överta den uppgiften eller försöka hinna före. Ha ett nära samtal med polis/präst om hur budet skall lämnas. I vissa fall kan det vara fördel om ordföranden eller stallägaren följer med.
  8. Det är viktigt att stämma av läget kontinuerligt med alla deltagarna i gruppen. Det är lätt att någon åtgärd glöms bort. Ny information kommer och förändrar tidigare beslut.
  9. Pressansvarig har ansvaret för kontakten med media och övriga som blir kontaktade ska hänvisa till denne.
  10. Meddelande till medlemmar kan med fördel ske genom ett gemensamt utskick
  11. Det kan vara kontakter med försäkringsbolag, och skadereglerare. Ordförande är ansvarig.
  12. Krisgruppen och framförallt styrelsen bör vara klar över att ett långsiktigt arbete vidtar efter akuta insatser.

MOBBNING OCH SEXUELLA TRAKASSERIER

Mobbning och andra former av trakasserier innebär övergrepp som är icke acceptabla. De leder till kränkning för den drabbade och för våra grundläggande demokratiska värderingar. Mobbning innebär att en eller flera personer – barn eller vuxna - systematiskt under viss tid utsätter en annan person för negativa handlingar. Det finns många olika typer av mobbning, t ex fysisk, psykisk eller verbal mobbning. Vi strävar efter en mobbningsfri hästverksamhet där vi strävar efter att alla ska känna sig delaktiga och respekterade.

Genomförande

-   Alla som finns i hästverksamheten har ansvar för att verka för att eventuell mobbning ska upphöra.

-   Alla mobbningsfall som anmälts till styrelsen ska leda till åtgärd och uppföljning.

-   Styrelsen har ansvar för att ledare har rätt kompetens för att kunna verka för att föreningen uppnår sitt mål.

Handlingsplan

-    Alla misstänkta mobbningsfall skall genast meddelas till någon i styrelsen.

-    Styrelsen har ansvar för att minst en gång per år se över om handlingsplanen behöver revideras

Åtgärder

1)   Den som observerar mobbning eller trakasserier meddelar detta till styrelsen.

2)   Samtal sker sedan enskilt med den mobbade och mobbaren/mobbarna för att samla information.

3)   Information samlas in från t.ex. föräldrar eller vårdnadshavare

4)   Uppföljningssamtal med de inblandade genomförs.

5)   Kontakt tas med föräldrar efter att mobbningen upphört om det rört sig om minderåriga.

6)   Varje fall dokumenteras av styrelsen

SÄKERHET-OCH TRIVSELREGLER

Allmänt

För trivselns skull och för allas säkerhet är det viktigt att följa de regler som gäller på anläggningen. Utförligare säkerhetsregler finns i Ridsportförbundets dokument ”Säker med häst” som vi uppmanar att man tar del av. Anläggningen är rökfri och rökare hänvisas till grusparkeringen.

Leda hästar
Led alltid hästen med grimma och grimskaft/ledrep alternativt träns. Led hästen på ett sådant sätt att du minimerar riskerna att hästen smiter eller skadar någon.

Städning

Anläggningen ska lämnas i det skick som den var när man kom. Med anläggning menas stallbyggnader, utomhusmiljö, förråd och fikarum. Lämna inte utrustning, grepar, skottkärror, gödsel etc. i stallgången och runt ”fyrkanten”. Gödsel ska mockas undan från gårdsplanen och byavägen innan man åker hem.

Utrustning

Blöta täcken får inte förvaras i förrådsbodarna utan tas med hem för torkning alternativt kolla med gårdsägare om möjlighet till torkning finns. Grimma och grimskaft ska finnas i hästens garderob i boden och gårdens hästar har sina vid huvudstallbyggnadens entré.

Hagar och fodring

Alla hagbyten måste förankras hos gårdsägare innan dom sker. Det är inte tillåtet att ge hästarna på anläggningen foder, godis eller vatten utan lov.

Skyddsutrustning

Hjälm, alternativt huvudbonad tillåten enligt TR, skall bäras vid aktiviteterna. Det finns hjälmar att låna vid behov. Observera vikten av att dessa är av rätt storlek, oskadade och korrekt fastsatta. Använd stövlar med klack eller låga skor och shortchaps, det ska användas såvida man inte rider barbacka eller använder säkerhetsstigbyglar med kåpor.  Låga skor där kanten upptill inte täcks av shortchaps samt skor med en tjock och bred gummisula ökar risken att fastna med foten i stigbygeln vid fall. Handskar rekommenderas vid ridning och all hästhantering. Linda aldrig tygel, longerlina eller grimskaft rund handen då detta kan leda till svåra hand- eller fingerskador om hästen försöker slita sig. Skyddsväst kan användas oavsett om man är lektions- eller tävlingsryttare. Västen bör vara CE – märkt och ska vara anpassad till kroppen.

Ridbana

Dessa regler gäller under träning (om inte tränaren ger andra instruktioner) och vid självständig ridning:

– Vid ridning i båda varven, håll till höger

– Ryttarna på volten lämnar företräde för ryttarna på fyrkantsspåret
– Använd inte spö eller smacka om du är nära någon annan
– Löshoppning får endast bedrivas enligt överenskommelse med gårdsägare

• Banan ska återställas i samma skick som när du kom. De hinder du ändrat eller plockat fram ska återställas
  • Ridbanan mockas och eventuell belysning släcks i direkt anslutning till nyttjandet
  • Medlemskap i Tanne Hästförening krävs för att få nyttja ridbanan
  • Alla grindar hålls stängda (förutom vid in- och utsläpp) för annars blåser dom sönder
  • För uppstallade utanför anläggningen krävs anläggningskort för att få använda stall och ridbana

Uteridning

Vid ridning på gårdens hästar ska reflexer användas på både häst och ryttare om det är mörkt, man rider längs en bilväg eller om det föreligger risk för skymning innan hemkomst.

Vatten- och hovslagarspilta

Vatten- och hovslagarspiltan får endast användas efter överenskommelse med gårdsägare

Hagar och foder

Hästägarna ansvarar att ingen snö ligger på/mot elbandet och att staketet är helt. Kontrollera aggregatet med jämna mellanrum. På våren ska hagens ligghall mockas. Gårdsägare ansvarar för kontinuerlig maskinell mockning. Foder ska förvaras i förslutbara tunnor eller hinkar i utestallet alternativt i forderboden. Foder får inte förvaras i garderobsbodarna eller i fikarummet.

Bilar och trafik

Parkering av bilar får endast ske på anvisad parkering vid infarten till anläggningen. Under tävling eller andra arrangemang kan parkering hänvisas till andra platser. Bilar får inte parkeras på stallplan där in- och utpassering av hästar till stall, ridbanor och ridhus sker. All fodonstrafik utom gårdsägare är endast tillåten vid särskilt tillfälligt tillstånd.

Parkering av hästsläp tillhörande uppstallade på anläggningen sker på gräsvallen mittemot ridbanan. Sker i samråd med gårdsägare. Vid ur- och ilastning får bil och hästsläp eller hästbuss tillfälligt stå på annan plats inom anläggningen, men efter utförd lastning ska fordonet omedelbart flyttas till avsedd plats. Byavägen måste dock alltid vara fri från parkerade fordom.

Besökande hästar

Hästar som besöker anläggningen för att delta i träningar, tävlingar eller annan ridning/aktivitet i ridhusen, ska stallas upp i utestallet om inget annat är överenskommet. Reglerna för gäststallet ska följas. Om box använts så ska den mockas innan avfärd.

Hundar

Inga andra hundar förutom gårdens hundar får vistas på anläggningen. Undantag från regeln kan ske i vissa fall, dock efter samråd med gårdsägare.

Barn

Barn är varmt välkomna på anläggningen. Det är fritt att nyttja lekparken och att titta på smådjuren. Kom ihåg att det är EJ tillåtet att mata eller vattna djuren utan att först fått tillåtelse. Tillåtelse krävs också för att få gå in i de hagar eller boxar där gårdens djur vistas. Barnvagnar placeras på en yta där en häst svårligen skulle kunna ta sig tillträde eller på annan plats som kan vara farlig pga. maskiner, traktorer m.m.

VÄRDEGRUND OCH VISION

Vi verkar för att ha en gemenskap byggt på tillit, ärlighet och förtroende. Vi uppmuntrar och stöttar varandra, samt accepterar varandras olikheter. Vi har alla lika värde.

Tanne Hästförening ska vara en hästförening som håller hög kvalité på sin verksamhet och som har ett öppet synsätt till alla olika hästdiscipliner.

Det är viktigt att alla inom vår förening värnar om vår värdegrund och våra visioner.

• Vi hälsar på varandra i och utanför stallet; om man känner sig bekväm med det och vi accepterar också om någon av någon anledning inte vill eller kan
  • Vi visar varandra hänsyn och respekt
  • Vi hjälper varandra om man har möjlighet och att det känns okej
  • Vi försöker glädjas med varandras framgångar och försöker stötta varandra i motgångar